strona główna   ciekawostki staż-praktyki w Orthofit
 
 
  Ortho-Fit
OBSŁUGUJEMY PACIENTÓW
UBEZPIECZONYCH W FIRMACH

ZAPRASZAMY
Poniedziałek - Piątek
8.30 - 21.00
Sobota
9.00 - 13.00 (tylko gdy są zapisani Pacjenci)

JAK DO NAS TRAFIĆ
mapka >>
Ortho-Fit
ul. Andersa 25
00-159 Warszawa
tel. 22 628 33 89
tel. 22 404 03 03
tel. 602 264 234

  O NAS OFERTA ZESPÓŁ ORTHO NEWS GALERIA DLA PACJENTA OFERTA EDUKACYJNA>>
 
 
 

MĄDRY TRENING

MIĘŚNIE GŁĘBOKIE - STABILIZACJA "WEWNĘTRZNA", GŁÓWNIE CZĘŚCI LĘDŹWIOWEJ I KRZYŻOWEJ KRĘGOSŁUPA

O ćwiczeniach gorsetu mięśniowego słyszą przede wszystkim pacjenci z dolegliwościami odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Trening tych partii mięśniowych ma przywrócić prawidłowy timing mięśni, czyli kolejność ich aktywacji podczas wykonywania czynności ruchowych, zapobiec przeciążeniom w obrębie kręgosłupa, a także jako efekt dodatkowy powoduje wysmuklenie i napięcie brzucha.
Jedną z bardziej rozwiniętych technik bazujących na mięśniach Core, czyli mięśniach głębokich jest szeroko znany, ale niestety nie doceniany Pilates. Zgodnie z tą koncepcją bez silnego centrum, nie jesteśmy w stanie efektywnie pracować, trenować a nawet wykonywać codziennych czynności. Czym są mięśnie głębokie i w jaki sposób mają „ochraniać” kręgosłup?
Mięśnie głębokie tworzą tak zwany cylinder, którego podstawę stanowią mięśnie dna miednicy, boki – mięśnie skośne, ścianę tylną – mięsień wielodzielny, od przodu – mięsień poprzeczny brzucha, a od góry – przepona. Ich właściwe napięcie powoduje wzrost ciśnienia śródbrzusznego, które zabezpiecza odcinek lędźwiowy przed niepożądanymi ruchami.
Istotnym elementem treningu stabilizacji lokalnej jest wyuczenie mięśni tzw. feedforward, czyli napięcia wyprzedzającego. Każda czynność, którą pacjent ma wykonać powinno poprzedzać napięcie tych mięśni, które zminimalizuje niepożądaną translację stawową i utworzy prawidłowe warunki do pracy mięśni globalnych. Przeprowadzono badania timingu mięśniowego wśród osób z dolegliwościami odcinka lędźwiowego. Uzyskane wyniki pozwalają wysnuć wnioski, iż ból powoduje zaburzenie przede wszystkim w pracy mięśnia poprzecznego brzucha, który aktywuje się dopiero po wykonaniu ruchu docelowego.
Reedukację mięśni Core rozpoczynamy w pozycjach niskich (klęk podparty lub leżenie na plecach). Prosimy pacjenta o wciągnięcie brzucha, tak jakby miał za ciasne spodnie, wykonanie głębokiego wydechu lub kaszlnięcie, by mógł poczuć, gdzie znajduje się mięsień poprzeczny brzucha. Natomiast najczęstsze komendy podczas ćwiczeń to: pępek do kręgosłupa, zbliżenie kolców biodrowych do klatki piersiowej, podwinięcie miednicy i wiele innych.
Oczywiście nie można uznać, że wzmacnianie mięśni Core jest złotym remedium na wszelkie dolegliwości kręgosłupa. Należy pamiętać, że jest to jedno z narzędzi prewencji pierwotnej lub wtórnej, jeżeli bóle już wystąpiły.

 



 
 

MENU STRONY
START
O NAS
OFERTA
ZESPÓŁ
ORTHO NEWS
KONTAKT
GALERIA

ZAPRASZAMY
ORTOPEDIA
CHIRURGIA OGÓLNA
CHIRURGIA NACZYNIOWA
INTERNISTA
REUMATOLOG
DIETETYK
NEUROCHIRURG

REHABILITACJA
FIZJOTERAPIA
MASAŻ CZĘŚCIOWY
MASAŻ CAŁKOWITY
TERAPIA MANUALNA
MULTIGAN
KONSULTACJE
WIZYTY DOMOWE

OGÓLNE
AKTYWNY SENIOR
TRENING STACIONARNY
CIEKAWOSTKI
STAŻ
DLA PACJENTA
GODNI POLECENIA

EDUKACJA
OFERTA DLA FIRM
SPRAWNY WYDAJNY
PRACOWNIK



 
Przygotowane na materiałach ORTHOFIT 2014 copyright. ORTHOFIT