strona główna   ciekawostki staż-praktyki w Orthofit
 
 
  Ortho-Fit
OBSŁUGUJEMY PACIENTÓW
UBEZPIECZONYCH W FIRMACH

ZAPRASZAMY
Poniedziałek - Piątek
8.30 - 21.00
Sobota
9.00 - 13.00 (tylko gdy są zapisani Pacjenci)

JAK DO NAS TRAFIĆ
mapka >>
Ortho-Fit
ul. Andersa 25
00-159 Warszawa
tel. 22 628 33 89
tel. 22 404 03 03
tel. 602 264 234

  O NAS OFERTA ZESPÓŁ ORTHO NEWS GALERIA DLA PACJENTA OFERTA EDUKACYJNA>>
 
 
 

MĄDRY TRENING

MIĘŚNIE GŁĘBOKIE - STABILIZACJA "WEWNĘTRZNA", GŁÓWNIE CZĘŚCI LĘDŹWIOWEJ I KRZYŻOWEJ KRĘGOSŁUPA

Oddychanie wydaje się i jestjedną z najbardziej podstawowych czynności życiowych. W pewnym sensie od niego zaczyna się i kończy życie. Trudno sobie wyobrazić, żeby można było ten proces zaburzyć. Wdech. Wydech. Czasem trochę szybciej. Czasem trochę wolniej. No właśnie – czy na pewno?

Zastanawiałeś się kiedyś ile bierzesz oddechów na minutę? Nosem czy ustami? Górny czy dolny tor? Których mięśni używasz? Jak często wzdychasz, ziewasz, zatrzymujesz oddech? Czy oddychając spinasz brzuch? Czy wilgotne ręce, pocenie się, spięcie posturalne, szybkie mówienie (wskazujące na dominację układu sympatycznego) mogą mieć coś wspólnego z wzorcem oddechowym?
Do zdrowego, ekonomicznego oddychania wystarczy 6 cykli oddechowych  na minutę. Większość z nas, atakowana tysiącami bodźców, oddycha 15-20 razy na minutę. Płytko. Bardzo często wiąże się to z wyraźną preferencją jednego toru oddechowego (np. górnego– zwłaszcza u kobiet).

To ostatnie można łatwo sprawdzić – połóż jedną rękę na brzuchu, drugą na klatce piersiowej, oddychaj w miarę głęboko. Np. w przypadku toru piersiowego, Twoja górna ręka będzie się unosić przy prawie nieruchomej dolnej.

Dlaczego jest to ważne? Trzymając się powyższego przykładu – takie oddychanie może doprowadzić do hiperwentylacji (chronicznej lub ostrej, która może doprowadzić do ataku paniki). Występuje ona wtedy, gdy wentylacja minutowa przekracza zapotrzebowanie metaboliczne organizmu. Dodatkowo - podtrzymywana jest przez głębsze oddechy (wzdychanie, kaszel, etc.)

Powyższy mechanizm może powodować zwiększenie pobudzenia układu współczulnego (przygotowanie organizmu do walki bądź ucieczki), niedokrwienie mózgu, zmęczenie, zaburzenia koncentracji, spazmy, uczucia obawy, niepokoju. Wyczerpuje jony Ca i Mg, zmniejsza próg bólu. Jest częstą przyczyną bólu i sztywności pleców oraz szyi. Stymuluje powstawanie punktów spustowych.

Ponadto - pogarsza stabilizację centralną i postawę!Stabilizacja centrum zależy w dużej mierze od właściwego funkcjonowania przepony. Jest ono w opisanych warunkach zaburzone. W przypadku spiętej i niewłaściwie pracującej przepony dno miednicy musi przemieszczać narządy wewnętrzne przeciwko ‘ścianie’ – nie ma szans pracować prawidłowo.

Podsumowując, za wieloma problemami zdrowotnymi może stać zaburzony wzorzec oddechowy. W takich przypadkachproponuję reedukację oddechową (podobnie jak po operacji kolana musimy nauczyć się znów chodzić). Dodatkowe interwencje mogą polegać na uwalnianiu przepony, rozluźnianiu odpowiednich mięśni związanych z oddychaniem, usuwaniu restrykcji w żebrach.

Proponuję również wiele ćwiczeń, które pomogą przywrócić zdrowy wzorzec oddechowy. Mogą obejmować rozluźnianie i rozciąganie przepony, pracę nad mięśniami dna miednicy, wreszcie naprzemienne działanie tych dwóch układów. Niezwykle istotna jest też praca nad mięśniami międzyżebrowymi i ruchomością żeber.

Bardzo dużo można zrobić samemu: leżymy na plecach z rękami pod głową, oddychamy nosem do brzucha i skupiamy się na wydechu dwa razy dłuższym, niż wdech, np. 6 sekund do 3 sekund. Ważna jest regularna praktyka, np. ćwiczymy dwa razy dziennie po 5 minut.
Pamiętajmy, że zdrowe oddychanie pozwoli się mniej męczyć  podczas wszelkiej aktywności fizycznej oraz cieszyć się większym komfortem życia!

 



 
 

MENU STRONY
START
O NAS
OFERTA
ZESPÓŁ
ORTHO NEWS
KONTAKT
GALERIA

ZAPRASZAMY
ORTOPEDIA
CHIRURGIA OGÓLNA
CHIRURGIA NACZYNIOWA
INTERNISTA
REUMATOLOG
DIETETYK
NEUROCHIRURG

REHABILITACJA
FIZJOTERAPIA
MASAŻ CZĘŚCIOWY
MASAŻ CAŁKOWITY
TERAPIA MANUALNA
MULTIGAN
KONSULTACJE
WIZYTY DOMOWE

OGÓLNE
AKTYWNY SENIOR
TRENING STACIONARNY
CIEKAWOSTKI
STAŻ
DLA PACJENTA
GODNI POLECENIA

EDUKACJA
OFERTA DLA FIRM
SPRAWNY WYDAJNY
PRACOWNIK



 
Przygotowane na materiałach ORTHOFIT 2014 copyright. ORTHOFIT